interwebsite logga vit

E-handel – Webbutik

bygga webbutik e-handel

E-handel – webbutik är framtiden      

Sälja online

Vi på interwebsite.se har stor erfarenhet av att bygga butiker på hemsidor i olika utförande och omfattning. Vår största butik som vi byggt under 2021 innehåller över 30 000 st olika produkter. Målsättningen för vår uppdragsgivare var att tillhandahålla ett brett sortiment av olika produkter till bra priser med god tillgängligt, samt med en enkel och snabb navigering genom butiken. Viktigt för oss var att utveckla online butiker till en ny nivå och öka företagets lönsamhet genom bättre synlighet på Google och sociala medier.

Detta är framtiden för alla med en önskan att sälja sina produkter online. Vi hjälper våra kunder till en ökad lönsamhet genom att skapa nya effektiva affärsmöjligheter för att skräddarsy en webbutik med bästa tänkbara tillgänglighet online och vägledning av användaren genom hela köpprocessen.

Detta är framtiden för e-handel

Vi kan skapa en digital butik utifrån dina affärsmässiga förutsättningar och målgrupper. Vill du börja sälja online är det enkelt att starta en butik. Nyckeln till framgången för ett e-handelsprojekt är att samarbeta med stabila leverantörer som kan tillhandahålla allt du behöver. Dagens butiker online är mer än bara en online butik, det är viktigt att butiken är optimerad för sökmotorer så att dina kunder kan hitta den på Google. Affärssystem som underlättar redovisning kan spara mycket tid och låta dig fokusera på dina kunder. Vi har använt e-handelslösningar för B2C och B2B. Skillnaden är inte särskilt stor, det handlar vanligtvis mest om betalningslösningar och eventuella procentuella rabatter som erbjuds kunderna.

Kundupplevelse

Vi tillhandahåller unika mönster, skapar kundupplevelse, guidar inköp och gör att användare känner sig säkra. Allt är för att göra dina kunder nöjda och komma tillbaka och handla igen. När din digitala butik är klar kan du enkelt uppdatera all information själv via en vanlig webbläsare. Ingen speciell kunskap behövs, vanliga datorkunskaper räcker och det mesta kan redigeras lika enkelt som ett orddokument. Naturligtvis är varje kunds behov unika. Din butik står inför utmaningar och mål. Vi har den erfarenhet som krävs för att förverkliga fördelarna för våra kunder, som nästan alla behöver för att öka försäljningen och lönsamheten i sina nätverkslösningar.

Betallösningar

Vi hjälper dig att välja rätt betalningslösning för din online handel och som passar din verksamhet bäst. Viktigt är att alla kunder känner sig trygga med din betalningslösning som är anpassad att fungera fullt ut även från mobila enheter. Vår erfarenhet är att Klarna är en mycket bra betalningslösning som fungerar väl i samtliga enheter. En annan fördel är att kunden känner igen sig, då Klarna idag är vanligt förekommande för all online handel. Dina kunder kan enkelt välja mellan att betala direkt med kortbetalning eller banköverföring, eller betala senare inom 30-dagar, eller mot månadsfaktura.

klarna betalningslösning till webbutik

Klarna för webbutik

Dessutom finns för dina kunder en möjlighet att betala lite varje månad eller betala lite när kunden vill. Det är 2 flexibla sätt för dina kunder att dela upp sina köp över tid. Detta är ett bra system för att öka sin försäljning och lönsamhet för sin online handel genom en behovs anpassad betalningslösning som ökar köpkraften när den behövs som mest vid försäljningstillfället. Detta leder till fler nöjda och återkommande kunder, som dessutom kommer att köpa mera. Att erbjuda en delbetalning genom Klarna är det enklaste sättet för att få det att hända.

WooCommerce

Det är mycket vanligt med butiker i WordPress med WooCommerce. Detta innebär att det är enkelt att lägga till en webbutikslösning till en redan befintlig hemsida. WooCommerce är byggd på ett sätt som gör det enkelt för innehållet i butiken att bli synlig på Google tillsammans med många övriga smarta funktioner. Funktioner såsom kategorisystem, varukorg, rabatthantering, snabbkassa tillsammans med Google optimering på produkt nivå.

Möjligheter och utmaningar för E-handel

Med Internets snabbt växande marknad finns det stora möjlighet för företag idag att etablera sig. Konkurrensen är dock hård och det finns många företag som har etablerat sig. Stora företag vars försäljning till största del är koncentrerad på webben har stora möjligheter till uthållighet och dominans, till skillnad från den traditionella detaljhandelns förutsättningar till en etablering. Därför är det viktigt att man inom detaljhandeln vid en nyetablering är väl förberedd och vet vad man gör.

De flesta företag är online idag och det finns en kamp om kunder, en rivalitet, om att få en del av den allt mer växande E-handeln. Marknaden är inte öppen bara för att man går online, visar sig och vad man har till försäljning. Men att vara väl förberedd, ha genomtänkta idéer och strategier, för att lyckas kan vända utmaningen till en möjlighet. Men också att man har något som sticker ut lite extra i den hårda konkurrensen online.

För många inom detaljhandeln är det en stark framgångsfaktor att få ihop E-handel med en eventuell fysisk butik så de tillsammans bildar en helhet. Speciellt idag då handeln genomgår stora förändringar och kunder har höga förväntningar på det du har att erbjuda och leverera. Svensk E-handel har en stor fördel, för att kunderna känner sig säkrare genom garantin trygg E-handel och att svensk e-handel upplevs som mer konsumentvänlig.

En expansiv marknad i snabb utveckling

Svensk e-handel har expanderat mycket på några år. Samtidigt handlar allt fler svenska konsumenter från utländska webbplatser och många svenska e-handelsföretag lockar i sin tur utländska kunder. Butiker online är en viktig och självklar försäljningskanal för många företag idag och man räknar med att nå ändå bättre resultat med det i framtiden.

Stark försäljningsutveckling håller jämna steg med att välja rätt teknologi för din e-handelsplattform, att mjukvaran hjälper till med beställningsprocessen. Kunden kräver idag, att det är lätt att utföra beställningar snabbt och enkelt genom mjukvarans ordersystem och att kunden får en positiv shoppingupplevelse. Dessutom är en lättnavigerad webbutik också avgörande för att hålla koll på beställningar och kunna registrera kunddetaljer.

Det som är viktigt för alla konsumenter, som handlar på Internet, är att priset ska vara rimligt och att hemsidan/webbplatsen ska kännas gedigen och seriös. Men viktigt att poängtera är dock, att E-handel handlar inte bara om  jakten på låga priser. För konsumenten handlar det i mycket hög grad om bekvämlighet  och att handla online erbjuder ett mycket större utbud än vad en fysisk butik kan göra. Men också att konsumenter från mindre städer kan få ett bredare sortiment på grund av e-handel.

Genom internet är e-handeln i vissa branscher betydligt starkare än andra. Dessa branscher har varor som är lätta att leverera och en låg känsla av att man behöver fysiskt känna och se produkten. Det kan till exempel vara elektronik men även kläder ligger högt i denna rakning trots att produkten kan vara en vara som man fysiskt behöver känna och se men å andra sidan är kläder oftast enkla att leverera.

E-handeln har utvecklats mycket sedan start. Även om den hela tiden dyker upp i nya branscher så är den fortfarande mycket ung och under en snabb och stadig utveckling. En del kommer att lyckas och andra att misslyckas och nya koncept kommer att öppna sig. Hur ser konceptet för framgångsrik försäljning via webben ser ut i framtiden är intressant att följa. Faktum kvarstår att det är en enorm marknad i snabb utveckling.

Ta fram en strategi för din E-handel

Innan du börjar investera för att bygga en e-handelsbutik så är det viktigt att du noga funderar över vad du vill uppnå med din närvaro. Vilket resultat förväntar du dig? Därför är det viktigt att sätta upp mål för din verksamhet grundat på din ambitionsnivå och din budget.  Ska du sköta webbshopen vid sidan om din fysiska butik? Då är det viktigt med en helhet kring den fysiska butiken och webbshopen för att även marknadsföra den fysiska butiken. Eller ska du skapa en helt ny försäljningskanal för dina produkter och tjänster?

Några frågor att fundera över:

  • På vilket sätt särskiljer sig mina produkter från den fysiska handeln och från övrig E-handel som säljer liknande produkter?
  • Vilket mervärde skapar det jag har att erbjuda? och hur lyckas jag förmedla det? till exempel ett större utbud av produkter eller att kunden får produkten snabbt och bekvämt levererat.
  • Hur når jag de kunder jag vill nå? och hur hittar jag dem?

Med andra ord, överväg noga vad du vill uppnå med din tid på Internet. Sätt upp mål för ditt företag baserat på din budget och ambitionsnivå.

Det första steget i en befintlig butik kanske inte är att starta e-handel utan att bygga en informativ webbplats för din online butik. En viktig anledning Nätverket är en offentlig butiksprodukt och försäljningsenhet Butik/butik. Du kanske borde använda internet först Som marknadsföringskanal kommer nätverket först i nästa steg att läggas till som Försäljningskanaler?

Priset betyder väldigt mycket online men inte allt

Priset är mycket viktigt online, så länge du inte kan konkurrera med ett speciellt och unikt erbjudande. Men man ska också vara medveten om att det kommer alltid finnas någon som har ett lägre pris. Därför är det viktigt att du kan konkurrera med andra medel än lägsta pris. Det skulle till exempel kunna handla om snabb service och leverans, tryggt köp, ge utomordentlig service och support vid problem och kunskap om produkten eller tjänsten eller att du har expertis inom ditt produktområde. På så sätt behöver du kanske inte vara billigast.

Rätt Sortiment i din webbutik

Att det finns ett stort utbud av produkter är oftast den största orsaken till att kunder väljer att handla online. Därför är det viktigt att du har ett tillräckligt stort grundsortiment för att ge ett tillförlitligt intryck. Men man ska också ha en medvetenhet det kan vara en fördel att kunna erbjuda specialiserade produkter som vänder sig till en specifik kundgrupp och ändå på grund av Internets stora räckvidd nå en stor marknad.

En unik produkt kan dra potentiella kunder till din butik men också om du skulle välja att sälja en specifik ide så som till exempel hälsa och därigenom erbjuda produkter som alla har med hälsa att göra.

Tekniken bakom en online butik

En anledning som kan hindra många handlare från att etablera sig på Internet är en överdriven respekt för behovet av teknisk kunskap. Att etablera sig på webben idag ska inte vara komplicerat rent tekniskt, utan med lite hjälp, ska en vanlig internetanvändare idag kunna gå in i sin butik och uppdatera och revidera om man har fått en bra grund med WordPress  från en webbyrå. Under fliken utbildning har vi på Interwebsite därför lagt upp ett antal utbildningsfilmer som ska vara till hjälp för dig.

Det är dock viktigt att man har en medvetenhet om att uppdatera sin webbutik är tålamodskrävande och tar tid. Men för att din webbutik ska vara intressant och relevant för kunden är det viktigt med dessa uppdateringar. Det är ett arbetsmoment som tar mycket tid, men så viktigt med att du är medveten om att onlinebutiken kommer att behöva ett kontinuerligt underhåll.

Några strategier för att skapa en framgångsrik webbshop

Bra bilder i webbshopen

Bra och lockande bilder kan vara avgörande för om du lyckas sälja eller inte. Bilderna behöver ge ett gediget och seriöst intryck vara högupplösta och definitivt inte suddiga.

De behöver också vara i någorlunda samma storlek och med samma bakgrund, för att kunden ska uppfatta det som en seriös och gedigen webbshop. Viktigt med bilder i olika vinklar men också att bilden är transparent och ärlig det vill säga visar egenskaperna hos produkten på ett seriöst sätt, visar produkten från sin bästa sida men samtidigt inte överdriva produktens funktion eller användbarhet. Att kunden får det som kunden uppfattat på bilden är av stor vikt för att du inte ska för många returer.

Bra pris webbutik

Bra priser på dina produkter kan vara en strategi för att lyckas med försäljning på nätet men det är en hård konkurrens om kunderna och att försöka hålla det lägsta priset på dina produkter kan vara en framgång men också svårighet. Det innebär att du ständigt behöver hålla koll på dina konkurrenter. Priset är inte heller alltid det som avgör om kunden stannar kvar och blir intresserad av dina produkter och att du får behålla kunden.

webbutik e-handel online butik framtiden

Kläm och kännfaktorn i webbshopen

Något som du behöver ta ställning till när du bygger en webbutik är hur stort behovet av att få klämma och känna på produkten är. Vad är det för produkt du ska sälja och hur kan du locka med andra saker som gör att kläm och kännfaktorn minskar. Kläm och kännfaktor minskar ju också betydligt om man säljer ett etablerat varumärke.

Etablerat varumärke

Är det ett etablerat varumärke du ska sälja kommer det av naturliga skäl uppfattas som tryggare av kunden på grund av igenkänningsfaktorn. Än om det inte är etablerat varumärke, då kan du behöva locka med andra saker som gör din produkt intressant för kunden. Det skulle kunna handla om pris, men också en hög kunskap om produkten, eller att visa omdömen, som visar att andra kunder är nöjda med produkten.

Fraktbarhet

Hur hög fraktbarhet har produkten som du ska sälja i din webbshop? Vissa varor är ju betydligt lättare att paketera och frakta än andra. Hur är det med din produkt är något som du behöver överväga när du är i start av webbutik. Alla produkter är inte lämpliga för försäljning i webbshop. Det kan handla om produkter som på grund av sin otymplighet är svåra att frakta eller det kan handla om produkter som får en mycket hög fraktkostnad i förhållande till priset på produkten.

Fraktkostnad

Fraktkostnad är också något man behöver överväga i förhållande till produkten man ska sälja. Är fraktkostnaden i paritet med priset på själva produkten. Är det värt för kunden att beställa eller blir fraktkostnaden ett hinder för att kunden ska göra en beställning. Givetvis bör man som innehavare av en webbutik fundera på lönsamheten i förhållande till frakt och pris på produkten. Hur hög fraktkostnad kan jag ha eller kan det vara bättre att höja priset på produkten något för att täcka omkostnaderna.

Erbjudanden i webbshopen?

Erbjudanden är ofta något som man brukar locka med för att öka försäljningen på nätet. Detta kan så klart var något man kan locka med, men samtidigt är det viktigt att var ärlig och transparant när man presenterar sina produkter i webbutiken. Det kan vara svårt att få kunden att förstå och uppskatta värdet av olika typer av erbjudanden via e-handel. För dig som företagare kan det därför ibland vara enklare att förmedla enkla och tydliga produkter för att kunden ska stanna kvar och bli intresserad av det du har att sälja än komplexa erbjudanden.

Enkelt att hitta produkterna i din webbutik e-handel onlinebutik framtiden klarna

Enkelt att hitta produkterna

Skapa webbutik där det är enkelt att hitta och navigera är en förutsättning för att få kunden att stanna kvar på din webbplats och tycka den är tillräckligt intressant, för att fortsätta navigera runt på.

Att använda sig av en meny som är enkel att navigera i är en förutsättning, men också att man använder sig av navigeringsknappar såsom köp här, sidan ska dock inte översållas med navigeringsknappar typ köp här, det ger inte ett tilltalande och förtroendeskapande intryck. Att snabbt kunna gå in på en sida och hitta snabbt och enkelt är en förutsättning i den hårda konkurrens som finns inom E-handel. Hittar inte kunden tillräckligt snabbt det hen söker efter, så förlorar du kunden till en annan webbplats, så att din butik är enkel att navigera i är av största vikt idag.

SEO till webbutiken

Att kunderna hittar till din webbshop är ju en förutsättning för att du ska kunna sälja dina produkter eller inte. Så om du har en produkt som du vill saluföra i en webbutik är det ju av största vikt att kunderna hittar din webbplats i den djungel som finns. Så hur gör du dig då synlig på webben, blir rankad högt upp på Google lista.

Grunden till detta är en grundlig SEO optimering vilket kan förbättra din rankning på nätet avsevärt. En bra SEO-optimering behöver inte kosta skjortan utan det finns verktyg i till exempel WordPress som är enkla att använda. En SEO optimering behöver egentligen inte kosta något, utan det handlar om att ha kunskapen om hur det fungerar.

Google ADS

Det största digitala annonseringsverktyget som finns är just Google Ads. Man brukar använda sig av begreppet organiska sökresultat när man pratar om de resultat som visas när du till exempel söker på Google utan att det är en annons. Annonserna kan du däremot se högst upp eller längst ner på Google. Skillnaden mellan det organiska sökresultatet och Google annonserna är att du får betala för att synas högst upp och du betalar endast när någon klickar på din annons.

Vilket innebär att du kommer att ha kontroll över kostnaden för Google ADS. Man får betala för varje klick eller sök som kunden/användaren gör. Kostnaden för varje klick eller sök kan variera mellan 5 kronor till 100 kronor beroende på vilka sökord man väljer och hur krävande sökorden är. Detta är ett effektivt sätt att snabbt hamna högt upp på Google. Mer information hittar du på ads.google.com

Bra webbhotell

Att ha en hosting på ett webbhotell där sidan får en bra kapacitet och är snabb kan vara av största vikt, för hur väl du ska lyckas med din försäljning. Har du många besökare på din sida så krävs det hög kapacitet från webbhotellet.

Du vill ju inte förlora kunder på grund av att kunden inte orkar stanna kvar utan går till nästa webbplats, som kanske är en konkurrent. Viktigt går sidan gå snabbt och har man många besökare och det krävs mycket kapacitet, då kan man istället ha en VPS server eller en dedikerad server som bara du ligger på, har din webbutik på. En sådan server tar då inte upp någon annan trafik. Några exempel på bra webbhotell med bra kapacitet är Loopia Inleed Oderland 

Nyhetsbrev

Att använda sig av nyhetsbrev som företagare är ofta ett effektivt sätt för att sprida ny information om produkterna du säljer eller göra reklam för eventuella erbjudanden. Ett nyhetsbrev kommer till kunden via kundens e-post eller sms och fungerar så att när kunden registrerar själva köpet i din webbutik så godkänner hen med automatik att utskick med nyhetsbrev kommer till kunden. Detta kan för en del kunder ibland förväxlas med spam, men i själva verket så har kunden godkänt dessa nyhetsbrev. I din webbutik ska det finnas att läsa om hur det fungerar med nyhetsbrev i allmänna villkor som du behöver ha.

Marknadsföring på sociala medier

Att använda sig av sociala medier i marknadsföringssyfte har ökat lavinartat och många använder idag sociala medier, för att expandera sina verksamheter med reklamutskick och annonser. Detta är ett effektivt sätt att göra reklam för sina produkter då många använder sig av sociala medier dagligen och på så sätt, når man många. På sociala medier finns det också så kallade influensers, som mot betalning kan göra reklam för olika produkter, detta är ännu ett sätt att nå ut då influensers brukar ha en mängd olika följare.

Webbutik på blocket och tradera

Många väljer idag att utvidga sina webbutiker genom att annonsera ut de varor som finns i webbutiken på blocket och tradera.  Detta är ett effektivt sätt att ytterligare öka sin försäljning och kan vara ett verkningsfullt sätt som komplement till webbutiken.

Dela det här inlägget

Innehållsförteckning

E-postmarknadsföring: Nyckeln till Personlig och Effektiv Kundkommunikation

E-postmarknadsföring: Nyckeln till Personlig och Effektiv Kundkommunikation

Att använda personliga e-postmeddelanden för att nå nya kunder är en effektiv strategi för många företag, och det finns flera

Sökordsdensitet det du behöver veta

Det du behöver veta om Sökordsdensitet

Sökordsdensitet hur skall texten vara skriven Att förstå och implementera optimal sökordsdensitet är en central komponent i att optimera din

Förstärk ditt varumärke med hjälp av digital marknadsföring

Förstärk ditt varumärke med hjälp av digital marknadsföring

I en digital tidsålder är det viktigt att tänka på hur man effektivt använder digitala verktyg för att stärka sitt